Even geduld...
Trend: Vakantietrends 2015
geschreven door
Marleen Brekelmans

De trend om vaker en korter te reizen en een persoonlijke belevenis te maken van je vakantie zet door in 2015. We gaan liever een paar keer per jaar op vakantie, dan 1 x een lange vakantie. We willen meer beleven, anders, creatief en intensief. Wat staat ons te wachten voor 2015?

1. Blind breaks

Een blind break is eigenlijk een verrassingsreis. Je hebt geen idee waar je naar toe gaat, met als doel uit je comfort zone te komen. Er zijn steeds meer aanbieders die blind breaks aanbieden, waaronder de KLM met hun mystery monday deal.

2. Connect with Locals

We willen meer dan alleen logeren bij een local. Eigenlijk willen we graag even onderdeel zijn van de samenleving waar we op vakantie zijn. Samen sporten, koken, ambachten leren.

3. Foodcations

We willen niet alleen deel uitmaken van een bepaalde cultuur (Connect with Locals), ook gaat de lokale keuken een steeds grotere rol spelen in de keuze voor bestemmingen: foodtourism. Het draait bij foodtourism om meer dan lekker eten en drinken op vakantie. Het gaat om de hele ervaring van het bereiden en/of proeven van lokale gerechten.

4. Outdoor wordt extreem 

Het motto ‘alles is mogelijk’ en de behoefte aan het verleggen van fysieke grenzen kent in 2015 zijn weerga niet op het gebied van reizen. Fysieke uitdagingen op vakantie, in welke vorm dan ook, winnen steeds meer terrein ten opzichte van de luiervakantie. 

5. Under-the-radar bestemmingen

In 2015 ontdekken doorgewinterde reizigers bestemmingen die nog niet bekend zijn bij het grote publiek. We reizen af naar zogenaamde under-the-radar bestemmingen. Voor veel reizigers is juist de gedachte dat je er in eerste instantie geen bezoekje aan zou brengen de reden om te gaan.

6. Healthy trips 

Fit zijn of worden is voor velen een levensdoel, zo ook op vakantie. Healthy trips zijn er in alle soorten en maten: van vakanties die zich focussen op fysieke gezondheid, zoals weight-loss camps, yogareizen en reizen naar New York om de marathon te lopen, tot initiatieven op het gebied van mentale gezondheid. 

7. Millennials als nieuwe influencers

Maak kennis met de nieuwe influencers: de millennials (geboren midden jaren tachtig tot 2000). Ze zoeken en delen reisinspiratie online via platforms, reviewsites en social media. Ook eenmaal op vakantie gebruiken ze hun smartphone of tablet veelvuldig om de weg en leukste hotspots te vinden en te delen. Inspiratie is het hoofdingrediënt van hun reis en dat nemen ze graag mee naar huis om zowel offline als online te delen met anderen.

8. Hipster dad gaat op reis

Ook de hipster dad is volgens Cherry Picker in opmars, want vaders spelen een steeds grotere rol in het gezin. Waar voorheen met name moeders er wel eens alleen op uit trokken met hun kids, zijn de hippe vaders nu aan de beurt. 

9. Solo traveling

Niet alleen de groeiende groep singles kiest voor een vakantie alleen. Steeds meer mensen zien de voordelen van alleen op reis gaan. Hoewel ze alleen op reis gaan, is het doel vaak om nieuwe mensen te ontmoeten en ervaringen op te doen. 

10. #Braggie

Cherry Picker verwacht dat de #selfie in 2015 plaatsmaakt voor de #braggie: een foto die je direct na aankomst op je paradijselijke (en jaloersmakende) bestemming deelt via social media. Vooral om een klein beetje op te scheppen, oftewel te ‘braggen’. Steeds meer hotels en andere accommodaties spelen hierop in door beloningen te geven aan gasten die hun ervaringen delen via social media. 

Ik ben benieuwd, ga jij op vakantie volgens de laatste trends? Even alleen weg om andere mensen te ontmoeten of laat je je liever verrassen? Ik zie je #braggie wel verschijnen!

Bron:

Met dank aan reistrendwatcher Tessa aan de Stegge.

cloud-up-path copy 3 Created with Sketch.
Meer inspiratie
cloud-up-path copy 3 Created with Sketch.